August 22, 2011  
  Mot slutten av første innkjøring og forberedelser
 
 

Siden 1. juli har båten vært under kontinuerlig arbeid. Motor, power management og rigg har hatt førsteprioritet. Motoren har i store trekk vært plukket fullstendig fra hverandre og hver del har gjennomgått en rehabilitering etter behov. Dette ble en heavy sak, men helt nødvendig. Vi har også installert en power management, så nå har vi full kontroll på hvor mye vi "tar ut" og "setter inn" i batteribanken. Det går overraskende lite strøm når vi er bevisst på det. Det går faktisk så lite at vi sannsynligvis ikke behøver motoren til strømproduksjon verken når vi seiler eller ligger stille. Det sørger hydrogeneratoren og vindmøllen for.

Det ser litt brutalt ut for det utrente øyet, og en del av de nødvendige rehabiliteringstiltakene var svært nødvendig. Det er imidlertid nokså oppsiktsvekkende at alle dele er ship shape etter puss og rens. De måtte ikke skiftes.

Denne lille dingsen er "gull". Den gir oss full kontroll på begge banker, og overvåker også strømproduksjonen fra vindmøllen og hydrogeneratoren. Disse blir installert i Estepona i oktober.

Der etter har vi tatt for oss vedlikehold av dekk, vinsjer og en rekke komforthevende saker. Nå gjenstår det litt teakarbeid i kockpit, service på toalettene, resterende vinsjer.

Søndag førstkommende er avreisedag. Da tar vi farvell med Hellas, og setter kursen for Malta. Dette er en distanse på 350 nautiske mil. Det er for tiden svært lite vind, men den lille vinden som er, kommer fra nordvest, nord og nordøst. Det kan derfor ligge an til en behagelig slør - kanskje med genaker.